top of page

קוסובו- המדריך המלא למדינה הצעירה באירופה


כשהודענו למשפחה ולחברים שאנחנו נוסע לקוסובו , רוב התגובות נראו כך:


קוסובו? אין שם מלחמה כרגע?


זה לא מדינה מוסלמית? הם לא שונאים אותנו?


יש שם בכלל מה לעשות?


למה נסעתם לשם בכלל?


אז נכון שבמהלך הטיולים המשפחתיים שלי יצא לי לבקר במקומות לא שגרתיים ואפילו ידועים לשמצה, אבל לפני הטיול לקוסובו גם אני פחדתי.

ציפינו לראות מדינה עניה ולא בטוחה, ורוב הכתבות שמצאתי על המקום (בניגוד לאלבניה או אוקראינה) רק חיזקו את ההנחות שלי.


למרות החששות והפחד, ראינו שעיר הבירה פרישטינה נמצאת רק שעה נסיעה בכביש מהיר מסקופיה שבמקדוניה והיה לנו לא מעט זמן בטיול - אז החלטנו לבקר שם.


השמועות המפחידות על קוסובו החלו להתנפץ כבר ברגע שהגענו למעבר הגבול. פקידים פגשו אותנו וכשראו שאנחנו עם דרכון ישראלי הביאו לנו יחס מיוחד.

״אתם מישראל?״ הם אמרו ״שמענו שהיהודים הם עם חכם ״. הם המשיכו להרעיף עלינו מחמאות והיה נראה שהם שמחו מאוד מההכרה של ישראל בקוסובו (שקרתה רק יומיים לפני שהגענו)


אחרי הגבול, הכביש הצר של מקדוניה הפך לכביש מהיר ועבה שהביא ממש עד עיר הבירה


הכפרים בדרך נראו מודרניים ומתחוזקים היטב ובכניסה לעיר הבירה (שנראתה יותר כמו תל אביב מאשר ה״עזה״ שדמיינו), ראינו מרכז קניות ענק- יותר גדול מהקניונים במונטנגרו, אלבניה ומקדוניה.




למרות שלא היה לנו זמן לצאת למסע קניות, Albi Mall הוא מקום מצוין לקנות כל מה שדרוש לכם (בשליש מהמחיר בארץ)


פרישטינה (Prishtinë)


עיר הבירה של קוסובו היא לא פריז או רומא , והרבה מחשיבים אותה עיר הבירה המכוערת ביותר באירופה , אבל ביקור בעיר הוא דרך מצוינת להכיר את המדינה , התושבים הנחמדים ולטעום את הממתקים המקומיים. למרות כל הנאמר לעיל, בפרישטינה יש גם אטרקציות



אנדרטת Newborn


את הביטוי ״ניובורן״ או ״תינוק שזה עתה נולד״ קשה לתרגם לעברית, אבל אין ספק שאם יש משהו שמסמל את קוסובו, מדינה שקיבלה את עצמאותה רק בשנת 2008 ונחשבת המדינה הצעירה באירופה והשניה הצעירה יותר בעולם, זה האנדרטה הזאת. על האותיות יש ציורים וכתובות בנושא מסוים ועצוב שמשתנה כל שנה (השנה , ב2020 זה אלימות נגד נשים). מדובר בדרך מאוד נועזת להעלות מודעות לדברים שבדרך כלל זה טאבו לדבר עליהם באזור.


רחוב אמא תרזה (Nënë Teresa st.)


למרות שלא מדובר במקום מרשים במיוחד , אין ספק שהמדרחוב (שמהווה אחד מהמקומות היחידים להולכי רגל בעיר) הוא המרכז התרבותי של פרישטינה . אחר הצהרים, מקומיים נפגשים באחד מבתי הקפה שעל המדרחוב ובשעות הערב הולכים לאחד מהברים (כן כן, ברים עם אלכוהול) או המועדונים באזור. לא משנה באיזו שעה תהיו פה (גם אם זה 12 בלילה), תראו את המקום שוקק חיים








בית קפה מקומי



״העיר העתיקה״ והמוזיאון האתנוגרפי


אם עד עכשיו דיברנו על כמה שהעיר חדשה ומודרנית, פרישטינה משתדלת לשמר גם את האזור העתיק שלה. ההיסטוריה של המוזיאון והבזאר העתיק שנמצא מסביבו עצובה מאוד- הרוב המוחלט של הבניינים ההיסטוריים בפרישטינה הופצצו במלחמות- גם במלחמת האזרחים ביוגוסלביה בשנות התשעים וגם במלחמה עם סרביה שהתחילה סמוך להכרזת העצמאות. המקום אמנם נראה הרוס ולא מתוחזק, אבל הוא בטוח לגמרי והמקומיים מסבירי פנים.


מי שרוצה לראות איך חלק גדול מהעיר נראה פעם, מוזמן לבקר במוזיאון הקטן והחמוד הזה (שבו יש סיור מודרך בחינם לגמרי, ובניגוד לאלבניה שבה מתקשים עם האנגלית- פה המדריך יודע אנגלית שוטפת )







לאחר המוזיאון, מומלץ להסתובב מספר שעות ולראות את מה שכן נשאר מהעיר העתיקה




אחד המסגדים העותמאנים שעדיין שרדו





קפה סומה (Soma Book Station)


בית קפה? אחת האטרקציות העיקריות בפרישטינה? בטח רבים מכם מרימים גבה, אבל הקפה/ספריה/פארק הזה (כמו גם בתי קפה רבים אחרים) הוא מקום מפגש ידוע בקרב מקומיים ואי אפשר להכיר את פרישטינה באמת אם לא מגיעים אליו. כמובן, לא מדובר באוכל הכי אוטנתי במדינה אבל הקפה, האווירה והקינוחים (וגם ההמבורגר) הפכו את הקפה הזה למקום מדהים שאפשר להישאר בו , גם כמה שעות, ופשוט לעבוד/להירגע







הספריה העירונית


ברוב הערים בעולם ספריות לא נחשבות לאטרקציה מיוחדת, אבל הספריה הזאת לא דומה לשום מבנה אחר שתראו בבלקן. מסביב לה יש פארק מאוד יפה ואפילו שהיא סגורה ברוב ימות השבוע , מדובר באזור טוב במיוחד לתמונות פוסט - אפוקליפטיות









פסל ביל קלינטון


קוסובו אוהבת מאוד את אמריקה. המקומיים מדברים אנגלית שוטף, אפשר למצוא מסעדה שמגישה המבורגרים איכותיים כמעט בכל פינה ולמעשה, קוסובו היא המדינה היחידה שאחוזי התמיכה בטראמפ בה גבוהים מישראל, והפסל הזה הוא אחת מהדרכים להכיר תודה למדינה שבזכות ההתערבות שלה קוסובו נולדה.


המקום אולי נמצא די רחוק מהמרכז, אבל הדרך אליו מלווה במסעדות וחנויות שמוכרות מאכלים ודברים שקשה למצוא באזורים התיירותיים יותר


אם אתם נמצאים באזור, שווה לכם להיכנס לחנות הבגדים Hillary שמוקדשת לאשתו



העיר פריזרן (Prizren)


פריזרן היא ללא ספק הפנינה של האזור. מדובר בעיר העתיקה ביותר של קוסובו שקיימת עוד הרבה לפני ימי העותמאנים ותרבויות רבות השפיעו עליה.


חלק ממה שהופך את העיר למיוחדת באמת היא הקרבה שלה לכל האזורים המעניינים בקוסובו. פריזרן נמצאת חצי שעה נסיעה מפרישטינה (עיר הבירה המודרנית של קוסובו) וכשעה נסיעה מההרים הצבעוניים של פץ׳.


בניגוד לפרישטינה שבה רוב התושבים ממוצא אלבני, כאן חי שילוב יוצא דופן של סרבים, אלבנים וטורקים ואת שלושת השפות האלה תראו לעתים תכופות.


העיר העתיקה


אם רק הגעתם לעיר, כנראה שדברים רבים ימשכו את עינכם. כמות מרשימה של מסגדים, גשרים , כיכרות, אנשים שהולכים ממקום למקום והכל בבת אחת.


למרות (ואולי בזכות) הכאוס השורר הסמטאות שלה , העיר העתיקה של פריזרן היא מקום בטוח ומהנה מאוד (כן , ישראלים מתקבלים פה בברכה), וכדאי להישאר בה לפחות יום אחד אם רוצים לגלות את כל ההפתעות שנסתרות בה.

רוב הבניינים היפים והאטרקציות נמצאות ליד הטיילת שמסביב לנהר




הכיכר הראשית והצנועה למדי של העיר








הט




מסגד הלווטי טקה (Halveti Teke)

המסגד העות’מאני הזה הוא למעשה האתר הבולט ביותר בצד השני של הנהר , והוא נמצא די קרוב לטיילת







מסגד (ושוק) סינאן פאשה (Sinan pasha)


אם הולכים טיפה יותר עמוק לתוך העיר העתיקה ולכיוון הטירה, תוכלו למצוא מסגד צנוע ויפה, שבתוך החצר שלו יש בזאר מרשים מאוד.









ליד המסגד יש מסעדה טובה מאוד בשם Tiffany , שלמרות השם האמריקאי- מציעה מנות מקומיות טעימות מאוד שקשה להשיג מחוץ לפריזרן







טירת פריזרן


כמו בהרבה ערים אלבניות עתיקות, גם על פריזרן משקיפה אחת מהטירות העתיקות והיפות ביותר באירופה. למרות שקשה לראות אותה מהעיר העתיקה (ולמעשה, אם לא היינו חוקרים מראש לא היינו יודעים על קיומה) ושכדי להגיע אליה צריך לעלות לא מעט, הנוף הנשקף לעיר בזמן השקיעה הוא פשוט מדהים.









הנוף לעיר העתיקה



ג׳אקובה (Gjakovë)


למרות שמדובר בעיר פחות מוכרת, שרוב המדריכים בעברית (ואפילו באנגלית) לא שמעו עליה, הבזאר העתיק והמרשים שלה בהחלט שווה ביקור. גולת הכותרת של העיר היא רחוב הצ׳רשיה שמואר בפנסים צבועוניים ובו תמצאו מסגד, חנויות בגדים צנועות, מאות בתי קפה ואווירה שתקפיץ אתכם ישר לתקופה העותמאנית.


רחוב הצ׳רשיה הוא ארוך מאוד וגם אחרי שיוצאים מאזור הקישוטים הצבעוניים, הבזאר נמשך והופך ל״אותנטי״ וריק יותר בהדרגה- אבל ממשלת קוסובו מתכנננת להפוך את כל הרחוב לאטרקציה תיירותית ממעלה ראשונה






קרוב מאוד לרחוב הצ׳רשיה, תוכלו למצוא את המסגד הגדול







מהצד השני של הבזאר אפשר להגיע לכנסיה הקתולית הגדולה ביותר באזור (שלצערנו היתה סגורה ומגודרת כשנכנסנו) המעבר לכנסיה מהאזור המוסלמי רק מראה את הקושי בדו קיום של 2 אוכלוסיות באזור.



עם זאת, ליד הכנסיה יש בשורה מעודדת יותר- סטייקיה מדהימה בשם Grill Jaki שמציעה מיקס גריל ענק מסורתי ב5 שקלים (!!!!) בלבד. זו כנראה הארוחה המפוארת הזולה ביותר שאפשר למצוא באירופה, וללא ספק דרך מעולה לסיים את היום.


למי שעדיין נותרו כוחות, יכול לחזור לרחוב הראשי לטיול ערב נחמד




הערה: העיר ג׳אקובה קרובה מאוד לגבול האלבני, ומי שרוצה יכול תוך שעה וחצי נסיעה להגיע לואלבונה- עיר הרים יפה מאוד ממנה מתחיל הטרק המפורסם מואלבונה לטת



פץ׳ (Peć/Peja)


אם פרישטינה היא עיר הבירה המודרנית ופריזרן היא ״המוזיאון הפתוח״ של קוסובו, פץ׳ היא חיה אחרת לגמרי, ולמרות שהיא נמצאת רק שעה נסיעה מפרישטינה - ההרים סביב לה נותנים לה הרגשה אחרת ורגועה יותר.


פץ׳ מהווה בסיס מעולה לביקור בכל המנזרים, המסלולים והאטרקציות באזור, וכאן גם מסתיים מסלול בשם Peaks of the Balkans שמגיע עד ההרים הרחוקים של אלבניה. למרות הנאמר לעיל, התיירות באזור עדיין לא תפסה תאוצה והעיר לא נהפכה לפופולרית כמו אחיותיה במונטנגרו ובסרביה.


המרכז ההיסטורי:


פץ׳ היא אמנם לא פריזרן ואפילו לא ג׳קובה, אבל כן יש בעיר בזאר עתיק (שלצערנו, יצא לנו לבקר בו רק בלילה) וטיילת נחמדה מאוד עם בתי קפה שעוברת מסביב לנהר. במרכז ההיסטורי פעמים רבות מתקיימים פסטיבלים למיניהם , ובזמן שהיינו שם התקיים בתיאטרון פסטיבל בשם Monoakt , אליו הגיעו אמנים מכל רחבי העולם.





למי שסקרן, ככה הבזאר נראה בשעות היום *






לא רחוק מהטיילת על הנהר, נמצאת מסעדה בשם Kulla e zenel beut. אמנם השם מסובך, אבל המחירים טובים והמאכלים המקומיים הם מבין הטובים שאכלנו בטיול



קדרה בסגנון פץ׳


בנוסף, בפץ׳ יש מוזיאון אתנוגרפי שלא ביקרנו בו והוא , לפי מטיילים אחרים, דומה לזה שבפרישטינה


המנזרים האורתודוכסיים של פץ׳


בניגוד לשאר קוסובו, שבה האסלאם שולט- פה הדת המרכזית והנפוצה היא דווקא הנצרות. בעיר גרים אלפי סרבים אורתודוכסים וכיאה לכך, היא מוקפת במנזרים יפים והרריים שחלקם אפילו הגיעו להכרה באונסקו. שני המנזרים העיקריים הם מנזר דצ׳אני , שנמצא ליד הכניסה ו מנזר פץ׳, שנמצא ליד היציאה מהעיר אל ההרים.


מנזר פץ׳ (Peja Monastery)


זה המנזר המפורסם יותר מביניהם שבו הרוב מבקרים, והמקומיים שדיברנו איתם אמרו שהוא הגדול והמרשים מביניהם. המנזר קיים כבר מהמאה ה12 והוא מוקף בחומה ובפארק. למרות העובדה שהמנזר נמצא רק קילומטר אחד ממרכז העיר הסואנת, מי שנכנס אליו כאילו הגיע לעולם אחר


הבהרה: המנזר שייך לסרביה ובכניסה לשם תצטרכו לבצע בדיקת דרכונים. הנזירים לא מבינים אלבנית ולא מתקשרים עם האלבנים מהערים הסמוכות, ועדיף להימנע מלהביע את דעתכם הפוליטית







מנזר דצ׳אני (Dećani)


למרות שלצערנו לא ביקרנו בו, מדובר במנזר קטן וצנוע יותר שנמצא בדרך בין ג׳אקובה לפץ׳. גם הוא נשלט על ידי סרביה וכוחות האו״ם מפטרלים בין המנזר לעיר שבה הוא נמצא






קניון רוגובה

הקניון הזה הוא שמורת טבע גדולה ומרשימה שמהווה את רוב הדרך מפץ׳ לאתר הסקי בוגה ולגבול המונטנגרי. אמנם האטרקציה העיקרית בקניון היא הכביש המדהים ביופיו שמתפתל דרך העמק , אבל באזור יש הרבה מסלולי הליכה מומלצים


הנה האטרקציות המרכזיות בקניון:


מעבר ההרים רוגובה (Rugova Pass)


למרות שכל הדרך מדהימה ביופיה, מעבר ההרים הזה הוא ללא ספק החלק הדרמטי ביותר בה.







מארימנגאט - אחת מהאומגות הארוכות ביותר בבלקן (Marimangat Zipline)


ברגע שנוסעים בדרך לבוגה, אי אפשר שלא לשים לב לתחנה הזאת. האומגה בטוחה לגמרי , אבל גם עבור מי שמפחד ולא רוצה לעלות שווה לעצור ולספוג את הנופים. למי שמחפש אתגר נוסף, באזור יש גם טיולי סנפלינג וטיפוס הרים







שביל החמור (Mule trail)


בתור המסלול הקצר (אורכו כ1.5 ק״מ) אך גם המפותח ביותר באזור, הנופים בו לא מאכזבים . המסלול קווי והוא מוביל למערה קטנה ולמפל ובחזרה , ולמרות שלא מדובר במפלי הניאגרה, המפל עדיין נראה מדהים ובניגוד למסלולים אחרים-יש דרך קלה ונגישה להגיע אליו.


מי שרוצה לעצור ולנוח מהדרך, ליד הכניסה לשביל יש בית קפה וחנות מזכרות









שביל האמפיתיאטרון (Amphitheatre trail)


בניגוד לשביל החמור, פה מדובר במסלול קצת פחות פופולרי ויותר מאתגר. השלטים יפתו אתכם להיכנס למסלול ויגידו שאורך המסלול 800 מטר לכל כיוון ובסוף המסלול אמור להיות אמפיתאטרון רומאי, אבל לאחר 2 קילומטר של הליכה לא הגענו אליו וויתרנו על הנסיון למצוא אותו . למרות הנאמר לעיל, הנופים במסלול מדהימים וללא ספק שווים את העליה










אתר הסקי בוגה (Boge)



בקיץ המקום מלא במטפסי הרים , בחורף המקום מלא בגולשי סקי שעולים למדרונות ובמהלך כל השנה קוסוברים ותיירים מחול נוסעים אליו בשביל.... לאכול. המסעדות של הכפר הם מקום מצוין לנוח ולהירגע מהמסלולים, ועל הדרך להנות מאוכל הררי אותנטי שלא תמצאו במקום אחר (אפילו לא בפץ׳ )


אנחנו נכנסנו למסעדת Magra Austria , עליה המליצו מקומיים שפגשנו - ולא התחרטנו לרגע












מסלול מומלץ:


קוסובו היא מדינה קטנה , ואת המרחק בין פרישטינה הבירה לבוגה (הנקודה הכי רחוקה בהרים של פץ׳) ניתן לגמוע בשעתיים. למרות הנאמר לעיל, אם אתם רוצים לספוג את התרבות ולטייל בערב בכל המקומות שצוינו בכתבה (ומטיילים בלי ילדים, או עם ילדים בוגרים) -מומלץ להישאר ב2 או 3 מקומות שונים.


איך מגיעים?


בקוסובו אין שדה תעופה ולכן כדי להגיע אליה יש לעבור באלבניה (ולטוס לטירנה, עיר הבירה או לקורפו ביוון) , במונטנגרו או בצפון מקדוניה (ולטוס לבולגריה).


אפשר להגיע גם מבלגרד שבסרביה, אבל מומלץ לקחת את הסיכון רק אם אתם חוזרים מקוסובו לסרביה ולא נוסעים לשום יעד אחר דרכה (סרביה וקוסובו כבר לא מדינות אויב , אבל מומלץ מאוד מאוד להיזהר בזמן חצית הגבול)






מסלול 1- יוצא מאלבניה:


יום 1: טיראנה-פריזרן

יום 2: פריזרן (ביקור בטירה ובעיר העתיקה)

יום 3: פריזרן -פרישטינה- פריזרן

יום 4: פריזרן- ג׳אקובה - מנזר דצ׳אני - פץ׳

יום 5: פץ׳ העתיקה-המנזר- קניון רוגובה -פץ׳

יום 6:(לא חובה) ספורט אתגרי/סנפלינג בפץ׳

יום 7: פץ׳- טיראנה


מסלול 2- יוצא ממקדוניה/בולגריה/בלגרד:


יום 1: הגעה לפרישטינה

יום 2: ביקור בכל אתרי פרישטינה

יום 3: פרישטינה- פריזרן

יום 4: פריזרן- ג׳אקובה - דצ׳אני - פץ׳

יום 5: פץ׳- קניון רוגובה - פץ׳

יום 6: פץ׳- פרישטינה



מסלול 3- קוסובו ב3 ימים


יום 1: הגעה לפרישטינה, טיול באתרים בה

יום 2: פרישטינה- פריזרן, ביקור בטירה ובעיר העתיקה

יום 3: פריזרן- ג׳אקובה - דצ׳אני - פריזרן, נסיעה חזרה







פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page